سایت مرکز فقهی

اهم مطالب نشست اختلالات شنیداری و گفتاری

اهم مطالب  نشست اختلالات شنیداری و گفتاری
از طرف استاد دکتر مقدم بعنوان موضوع شناس نشست مطالب زیر تبیین گرید
۱- اقسام اختلالات شنیداری و گفتاری بیان گردید
۲- این که منشأ این اختلالات چیست؟
۳- تأثیر این اختلالات بر روند یادگیری و آموزش پذیری به چه صورت است؟
۴- آیا در این افراد امکان تفهیم، تفاهم و آموزش وجود دارد؟
۵- آیا این افراد از جهت تصور معنا و اراده آن در مرحله ذهنی تفاوتی با دیگران دارند؟ اگر بله تفاوتشان چیست؟
۶- آیا تا کنون از نظر پزشکی راهی برای ارتباط گیری موفق با این افراد ابداع شده است؟
سوال مطرح شده از طرف استاد آیه الله قائینی از استاد دکتر مقدم
 زبان اشاره‌ای که به این افراد آموزش داده می‌شود آیا حد مشترکی برای ایجاد معانی الفاظ در ذهنشان وجود دارد و یا صرفا یک راه ارتباطی است و هیچ نسبتی با الفاظ موجود در ارتباطات عادی ندارد؟ به عنوان مثال مفهوم آب در زبان اشاره با لفظ آب در زبان گفتاری ما تفاوت دارد؟
استاد قائینی در ادامه فرمودند که برخی از فقهاء و بزرگان فرمودند که اخرس باید به الفاظ با زبان دست و بدن اشاره نماید علی الخصوص افرادی که نه به صورت مادرزادی بلکه بعدا دچار بیماری کری و لالی شده اند  و ایشان اشاره کردند که بزرگانی قائلند حتی در اخرس مادر زاد هم باید در نماز به اصوات عربی الفاط اشاره کنند و این راهش این است که به علامت ها و اشاراتی که انسانهای سالم برای اشاره به الفاظ انجام میدهند، اشاره نماید . و در نهایت این ابهام را داشتند که آیا از نظر ترفندها و قدرت مغزی راه حلی دیگری وجود دارد که دکتر مقدم پاسخ فرمودند.

سپس استاد دکتر مقدم مناطق مختلف قشر مغز در ارتباط با گوش و زبان و چشم و قدرت های گفتاری و شنیداری را مطرح نمودند و امکان آموزش دادن افراد اخرس برای اشاره به الفاظ و اصوات عبارات عربی را بررسی  کردند  و در نتتیجه بیان کردند که اگر منطقه ورنیکا در مغز به صورت مادر زادی تعطیل باشد امکان آموزش اشاره به اصوات برای اخرس وجود ندارد

 

تاریخ برگزاری : 05 / 02 / 1403
تعداد بازدید :428
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.