سایت مرکز فقهی

بررسی تطبیقی زمان ولوج روح درفقه پزشکی

اجمالی از اهم مطالب نشست هجدهم فقه پزشکی
بعد از مقدمه دبیر جلسه
ابتدا جناب آقای دکتر مقدم با پاورپوینت و فیلم و... مراحل لقاح و رشد جنین را از ورود اسپرم تا لقاح تا لانه گزینی تا رشد اندام و... را تبیین فرمودند و قائل شدند که پس از مرحله نطفه و علقه و مضغه و عظام و لحم بر عظام، سیستم عصبی جنین عریان بوده و حالت میلین پیدا میکند و روکشی بر آن میآید که با این میلین حرکتهای ناشی از سیستم عصبی منظم برای جنین پدیدار میشود که به نظر ما همین نشانه و اما ره بر دمیده شدن روح انسانی در جنین میباشد .
حضرت استاد آیت الله حبیبی تباربه عنون کارشناس فقهی، فرمودند: این مساله وجود از دو جهت حائز اهمیت د رفقه است یکی اینکه قبل و بعد از ولوج روح دیه از صد دینار به هزار دینار میرسد و دیگری قبل از ولوج سقط در شرایطی مثل حرج مادر جایز است ولی بعد از ولوج روح سقط به هیچ وجه جایز نیست.
سپس روایات باب را اجمالا بیان نموده و نظرات فقهاء را نیز تبیین نموده و از جمله به نظر حجه الاسلام و المسلمین سید محمد رضا سیستانی پرداختند و نسبت به آن ملاحظاتی داشتند و در نهایت نظر مختارشان این شد که
اولا روح یک امر معنوی فرامادی است که دارای کمالات خاصی میباشد و حرکتهای ارادی و هماهنگ جنین در رحم اماره ای برای دمیده شدن این روح معنوی در جنین میباشد که زمان آن دقیق قابل تعیین نیست و از روایات هم زمان دقیقی برداشت نمیشود چرا عرف برایش واضح بود که مادر خودش متحرک شدن جنین را در رحم خود متوجه میشود و هر وقت مادر احساس حرکت از طرف جنین بنماید ( این زمان تقریبا همان چهار ماهگی است که در سیستم قضایی هم امروزه ملاک میباشد ) همان اماره بر ولوج روح و آمدن احکام آن می‌باشد
در ادامه یک سوال مهمی مطرح شد که با توجه به فیلم مستند موجود و مقالات علمی روز معلوم است که جنین قبل از چهارماهگی بلکه در دو نیم ماهگی دارای حرکت هست لذا نمیتوان زمان تقریبی را چهار ماه دانست.
 پاسخ آقای دکتر مقدم این بود که این حرکات در تمام مراحل جنین از ابتدا دیده میشود و حتی خود اسپرم هم از این حرکات دارد  لکن منظور از حرکاتی که اماره بر ولوج روح هست (به تعبیری بهتر اثر ولوج روح هست)حرکتهای منظم و هماهنگ و مهمتر  می‌باشد که حاصل میلین شدن اعصاب هست،می‌باشد.(این با عبارت «انشاناه خلقا آخر »و «فتبارک الله احسن الخالقین» سازگارتر است)

 

تعداد بازدید :131
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.