سایت مرکز فقهی

گونه شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی ومبانی فقهی آن

کرسی ترویجی گونه شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی و مبانی فقهی آن با ارائه حجت الاسلام و المسلیمن دکتر محمدباقر ربانی و نقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد قاسمی و مدیریت حجت السلام و المسلمین حسین حمزه در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید.
حجت السلام و السملین دکتر ربانی در تبیین دیدگاه خود فرمود: ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته می شود و مفاهیم فرهنگ، مولفه های فرهنگ، مقاومت فرهنگی، تهاجم فرهنگی مورد کالبد شکافی قرار می گیرد و در ادامه به بررسی مقاومت فرهنگی و بیان ابعاد و اقسام ان پرداخته شده و مبانی فقهی آن مورد کاوش قرار می گیرد.
گونه شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی و مبانی فقهی آن از جمله مباحث مهم در عصر امروزه به شمار می رود . دراین عنوان ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته می شود.
فرهنگ: فرهنگ از جمله مفاهیم جامعه شناسی است که تعریف واحدی درباره ان وجود ندارد و اندیشمندان تعاریف متعددی از ان بیان نموده اند. تایلور فرهنگ را مجموعه ای از اداب و رسوم، دین ، هنر ، عقاید و ....می باشد. بهتر است برای فرهنگ یک نگاه تقدم و تاخر قائل شویم و مولفه هایی برای فرهنگ ترسیم کنیم.
اولین مولفه فرهنگ باورها است، دومین مولفه فرهنگ ارزش ها است، سومین مولفه فرهنگ هنجارها است و چهارمین مولفه فرهنگ نماد است.
مقاومت فرهنگی عبارتست  از پاسداری آگاهانه و منطقی از فرهنگ خودی و برخورد هوشیارانه و هوشمند با فرهنگ بیگانه.
هدف مقاومت فر هنگی: حفظ هویت جمعی برپایه ارزش های اسلامی و ایرانی.
ارکان مقاومت فرهنگی عبارتنداز: رکن اول حفظ فرهنگ و هویت خودی و رکن دوم برخورد با فرهنگ مهاجم.
در این قسمت به کارکرد مقاومت فرهنگی پرداخته می شود.کارکرد های مقاومت فرهنگی عبارتند از: حفظ هویت دینی -نشاط اجتماعی- امنیت اجتماعی در این قسمت به تعریف مفاهیم مشابه از قبیل تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی نیز پرداخته خواهد شد.
مبانی فقهی آن:
 از انجا که فرهنگ به چهار مولفه (باورهای، ارزش ها، هنجارها و نمادها) تقسیم می شود مقاومت فرهنگی در هر کدام مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله  مباحث فقهی مربوط به مقاومت فرهنگی  در عرصه باورها و ارزشها را می توان مساله فقهی حرمت حفظ کتب ضلال نام برد. مباحث فقهی مربوط به مقاومت فرهنگی در عرصه نمادها را می توان مسائل فقهی حرمت مجسمه سازی، حرمت آلات قمار، آلات لهو و لعب، و مساله حرمت غنا را مطرح نمود. نمادهای مناسب با سبک زندگی غربی عبارت است از:  حیوان گردانی، سگ گردانی، کروات، صلیب، مدل لباس و آرایش صورت تا سبک زندگی غربی در معماری و شهر سازی  از قبیل اشپزخانه اپن، معماری رومی ، پاساژها و آپارتمان سازی ها و...

 

کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.